Please use this identifier to cite or link to this item:
https://tede.unisantos.br/handle/tede/1361
Type: | Dissertação |
Title: | Avaliação do projeto de intervenção de educação em saúde em uma escola do Município de Santos |
Author(s): | Pinheiro, Patrícia Matias |
First Advisor: | Martins, Lourdes Conceição |
First member of the board: | Martins, Lourdes Conceição |
Second member of the board: | Campina, Nilva Nunes |
Third board member: | Braga, Alfésio Luiz Ferreira |
Abstract: | Objetivo: Avaliar estratégias de intervenção de Educação em Saúde para estudantes em uma escola municipal de Santos. Os temas escolhidos foram saúde sexual, saúde nutricional e dengue. Metodologia: Trata-se de um estudo de intervenção. Participaram do estudo uma turma de 50 ano, com 20 alunos, uma turma de 60 ano com 13 alunos, uma de 80 ano com 22 alunos e uma do 90 ano com 17 alunos. Para cada turma desta foi escolhido um dos temas. O assunto saúde sexual foi dividida em DST-HIV e gravidez na adolescência com métodos contraceptivos. Foram realizadas oficinas e palestras educativas. A avaliação se deu pela aplicação de dois questionários. O primeiro continha dados sócio-demográficos e o segundo questões específicas de cada tema. Esse, foi aplicado antes e após às intervenções, para se avaliar o ganho de conhecimento, mensurado por meio do teste estatístico McNemar e o nível de significância considerado foi de 0,05. Resultados: Nas ações educativas de saúde sexual, os resultados se mostraram significantes, após as intervenções, no número de DST conhecidas (p<0,05), no aleitamento materno (p<0,05) como forma de transmissão, no conhecimento do período fértil (p<0.05) e do anel vaginal (p<0,05) e adesivos (p<0,05) como métodos contraceptivos. Com relação à dengue, apenas o conhecimento de que se pode pegar dengue quatro vezes apresentou uma tendência à significância (p<0,07). Com relação à saúde nutricional, houve melhora discreta do padrão alimentar, contudo apenas o consumo de carne vermelha no almoço mostrou diferença (p<0,05). Conclusões: As oficinas se mostraram efetivas, principalmente, onde foi verificado maior mudança de conhecimento, contudo necessitando de continuidade e sistematização dessas ações educativas. Espera-se que esses adolescentes tornem-se multiplicadores dessas informações, contribuindo para uma melhora dos índices de saúde. |
Abstract: | Objective:Intervention evaluation strategies of Health Education for students in a municipal school in Santos. The themes chosen were sexual health, nutrition and dengue. Methodology:This is an intervention study. The study included a group of 20 fifth year students, a group of 13 sixth year students, a group of 22 eighth year students, and a group of 17 ninth year students. One of the themes outlined in the objective was chosen for each group. The theme of sexual health was divided into STD's/HIV, and teenage pregnancy with methods of contraception. The study was conducted in workshops and lectures and the evaluation was made by applying two questionnaires. The first with demographic data and the second theme-specific issues. These questionnaires were applied before and after the interventions to evaluate knowledge gain, and were measured by the McNemar statistical test. The level of significance considered was 0.05. Results: During the sexual health educational sessions, the results were significant after the interventions with respect to the number of STDs knows (p<0.05), breast feeding (p<0.05) as a means of transmission (p<0.05), knowledge of fertile periods (p<0.05), and the vaginal ring (p<0.05) and adhesives (p<0.05) as a contraceptive method. With regard to dengue, only the knowledge that people can get dengue four times showed a significant trend (p<0.07). With respect to nutritional health, there was a slight improvement of consumption patterns, however, only the consumption of red meat at lunch showed a difference (p<0.05). Conclusions:The workshops proved to be especially effective, as this was where a greater change in knowledge was found, yet continuity and systematization of educational activities is still needed. It is hoped that these teenagers will in turn pass on this information, contributing to an improvement in health indices. |
Keywords: | educação em saúde; promoção da saúde; escolas health education; health promotion; schools |
CNPq: | CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA |
Language: | por |
Country : | Brasil |
Publisher: | Universidade Católica de Santos |
Institution's Acronym: | Católica de Santos |
Department: | Centro de Ciências Sociais Aplicadas e Saúde |
Program: | Mestrado em Saúde Coletiva |
Citation: | PINHEIRO, Patrícia Matias. Avaliação do projeto de intervenção de educação em saúde em uma escola do Município de Santos. 2012. 144 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Católica de Santos, Santos, 2012. |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://tede.unisantos.br/handle/tede/1361 |
Issue Date: | 30-Aug-2012 |
Appears in Collections: | Mestrado em Saúde Coletiva |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Patricia Matias Pinheiro.pdf | Dissertação_Mestrado em Saúde Coletiva | 10.77 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.