TEDE Universidade Católica de Santos Programa de Pós-graduação Doutorado em Educação
Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede.unisantos.br/handle/tede/7996
Type: Tese
Title: O direito à educação : percepções/representações dos/as professores/as sobre a diversidade cultural e as pedagogias de inclusão
Other Titles: The Right to Education : teachers' perceptions/representations of cultural diversity and inclusion pedagogies
Author(s): Vilalva, Adriana Mallmann
First Advisor: Abdalla, Maria de Fátima Barbosa
First member of the board: Saul, Alexandre
Second member of the board: Jubilut, Liliana Lyra
Third board member: Vilarreal, Augustin
Fourth member of the board: Nhantumbo, Hermínio Ernesto
Abstract: Este trabalho tem por objetivo analisar as percepções/representações dos/as professores/as dos anos finais do Ensino Fundamental sobre suas práticas pedagógicas diante dos desafios da diversidade cultural em uma Escola que acolhe adolescentes migrantes/refugiados, a fim de compreender se é possível desenvolver pedagogias de inclusão para que todos tenham direito à Educação. A investigação se justifica, pois, na última década, a população de jovens refugiados tem aumentado nas escolas brasileiras conforme dados obtidos junto ao ACNUR (2020, 2021), demandando estudos sobre essa temática tão emergente. Integra-se ao projeto maior intitulado “Olhares psicossociais para a prática docente”, desenvolvido pelo Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade – Educação/CIERS-ed/FCC, e, também, faz parte da Cátedra Sérgio Vieira de Mello (UNISANTOS). Nesta perspectiva, fundamenta-se nas teorias bourdieusiana e moscoviciana; assim como em autores que se dedicam às temáticas referentes às políticas sociais ligadas às migrações forçadas, às políticas educacionais e de formação docente, às pedagogias de inclusão e ao direito à educação. Trata-se de uma pesquisa qualitativa que se estrutura: 1º na análise documental de legislações específicas sobre os refugiados e as políticas educacionais de acolhimento, integração e inclusão; 2º na pesquisa de campo, destacando quatro fases: a) reuniões com equipe gestora e professores/as de uma escola pública do Estado de São Paulo que recebe alunos/as refugiados/as e/ou migrantes, a fim de compreender o contexto da escola e de seus agentes; b) observação de salas de aula de duas professoras (História e Língua Portuguesa), para apreender como são realizadas as interações e ações; assim como os projetos em desenvolvimento voltados para integração e inclusão; c) entrevistas narrativas, para entender os “espaços dos possíveis” no tocante às pedagogias de inclusão, acolhimento e integração dos alunos das respectivas professoras; d) aplicação de questionário, com questões abertas, fechadas e de evocação, para outros professores da mesma Escola. A análise de conteúdo (BARDIN, 2007) privilegiou duas dimensões: 1ª Diversidade cultural - anunciando como categoria de análise as “percepções/representações dos/as professores/as sobre a diversidade cultural”, e desenvolvendo duas unidades de sentido: a) efeitos das políticas educativas no direito à Educação; e b) desafios do trabalho docente frente à diversidade cultural; 2ª Pedagogias de inclusão - indicando como categoria de análise as “percepções/representações sociais dos/as professores/as sobre as pedagogias de inclusão”, e abordando duas unidades de sentido: a) necessidades/perspectivas de formação; e b) organização da prática pedagógica: estratégias de acolhimento, integração e inclusão. Dentre os resultados, mencionam-se os mais significativos: 1º as políticas públicas educacionais propagam o direito à Educação, propondo garantir o acesso e a permanência dos estudantes migrantes/refugiados nas escolas públicas; entretanto, observam-se efeitos de exclusão, como marcas das “relações de força”, que são efetivadas por processos históricos, políticos e sociais que se dão na Escola; 2º há inúmeros desafios para o trabalho docente, em especial, quando se tem que superar as barreiras linguísticas e as diferentes culturas trazidas por esses estudantes, e lidar com problemas de violência escolar; 3º por outro lado, há salas-ambiente e dinâmicas, que envolvem, integram e incluem o alunado; assim como há diferentes projetos e estratégias didáticas, como os “roteiros de aprendizagem”, que contribuem para abrir espaços de possibilidades e/ou momentos de acolhimento e de inclusão social, configurando “relações de sentido” para os sujeitos da pesquisa; e 4º quanto às pedagogias de inclusão, destaca-se que há necessidades de formação por parte dos docentes (falta de preparo, qualificação, entre outras); mas, ao mesmo tempo, abrem-se espaços significativos para a organização da prática pedagógica que inclui estratégias de acolhimento, integração e inclusão, que são reinventadas a cada dia a fim de que se alcance o direito à Educação.
Abstract: The purpose of this study is to analyze the perceptions/representations of teachers working in the final years of Elementary School about their pedagogical practices in the face of the challenges of cultural diversity in a School that receives migrant/refugee adolescents aiming to understand whether it is possible to develop inclusion pedagogies so that everyone has the right to Education. The investigation is justified because data obtained from UNHCR (2020, 2021) show that the population of young refugees has increased in Brazilian schools in the last decade, a fact that demands studies on this very emerging topic. It is part of the larger project called “Psychosocial Perspectives on the Teaching Practice,” undertaken by the International Center for Studies in Social Representations and Subjectivity – Education/CIERS-ed/FCC, and part of the Sérgio Vieira de Mello Chair (UNISANTOS). From this perspective, it is based on the Bourdieusian and Moscovician theories, as well as on authors who are dedicated to investigating themes related to social policies connected to forced migration, educational policies and teacher training, inclusion pedagogies and the right to Education. It is a qualitative research project structured: 1st on the documentary analysis of specific legislation on refugees and educational policies for reception, integration, and inclusion; 2nd on field research, with the limelight on four stages: a) meetings with the management team and teachers of a public school in the State of São Paulo that receives refugee and/or migrant students with the purpose of understanding the context of the school and its agents; b) observation of two teachers’ classrooms (History and Portuguese), to learn how interactions and actions are carried out, as well as the projects under development aimed at integration and inclusion; c) narrative interviews, to understand the “spaces of possibilities” regarding the pedagogies of inclusion, reception, and integration of the respective teachers’ students; d) application of a questionnaire, with open, closed, and evocation questions to other teachers at the same School. Content analysis (BARDIN, 2007) focused on two dimensions: 1st Cultural diversity - announcing the “perceptions/representations of teachers about cultural diversity” as a category of analysis, and developing two units of meaning: a) effects of educational policies on the right to Education; and b) challenges of teaching in the face of cultural diversity; 2nd Inclusion pedagogies - indicating the “perceptions/social representations of teachers about pedagogies of inclusion” as a category of analysis, and addressing two units of meaning: a) training needs/perspectives; and b) organization of the pedagogical practice: Reception, integration, and inclusion strategies. The most significant results include: 1st the public educational policies disseminate the right to Education, proposing to guarantee the access and permanence of migrant/refugee students in public schools; however, exclusion effects are observed, as marks of the “power relations,” which are effected by historical, political, and social processes that take place in the School; 2nd there are innumerable challenges for the teaching work, especially when it is necessary to overcome barriers introduced by language and the different cultures brought by these students, in addition to deal with school violence issues; 3rd, on the other hand, there are single-purpose classrooms and dynamic activities that involve, integrate, and include the students, just as there are different projects and didactic strategies, such as “learning scripts,” which contribute to opening spaces of possibilities and/or moments of reception and social inclusion, configuring “relationships of meaning” for the research subjects; and 4th regarding the pedagogies of inclusion, the highlight is that teachers have training needs (lack of preparation, qualification, among others); however, at the same time, significant spaces open up for the organization of the pedagogical practices that include reception, integration, and inclusion strategies, which are reinvented every day in order to achieve the right to Education.
Keywords: diversidade cultural; migrantes/refugiados; pedagogias de inclusão; direito à educação; percepções/representações de professores/as
cultural diversity; migrants/refugees; inclusion pedagogies; right to education; perceptions/representations of teachers
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country : Brasil
Publisher: Universidade Católica de Santos
Institution's Acronym: Católica de Santos
Department: Centro de Ciências da Educação e Comunicação
Program: Doutorado em Educação
Citation: VILALVA, Adriana Mallmann. O direito à educação : percepções/representações dos/as professores/as sobre a diversidade cultural e as pedagogias de inclusão. 2023. 281 f. Tese (doutorado) - Universidade Católica de Santos, Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação, 2023
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://tede.unisantos.br/handle/tede/7996
Issue Date: 30-Aug-2023
Appears in Collections:Doutorado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Adriana Mallmann Vilalva.pdfTese_Doutorado5.28 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.