Please use this identifier to cite or link to this item:
https://tede.unisantos.br/handle/tede/8055
Type: | Tese |
Title: | Pedagogia na universidade : contribuições aos processos de formação do professor da educação superior |
Other Titles: | Pedagogy at university : contributions to the training processes of higher education teachers |
Author(s): | Queiros, Gean Breda |
First Advisor: | Franco , Maria Amélia do Rosário Santoro |
First member of the board: | Pimenta, Selma Garrido |
Second member of the board: | Aroeira, Kalline Ferreira |
Third board member: | Pontes, Rosana Aparecida Ferreira |
Fourth member of the board: | Rabelo, Roberto Araújo da Silva Vasques |
Abstract: | Esta tese aposta na perspectiva de que a prática pedagógica docente, na universidade pública, pode se enriquecer ao incorporar a Pedagogia Crítica como fundamento epistemológico, como postura acadêmica e como práxis investigativa em seu cotidiano. Para tanto, há que romper com práticas arcaicas, estruturadas sob a forma de práticas bancárias e assumir práticas mais críticas, mais investigativas e mais criativas. Esta pesquisa partiu da seguinte questão: como a Pedagogia, ciência da educação, inserida no cenário da educação superior, pública, pode contribuir com os projetos e ações institucionais de desenvolvimento de docentes, chamados Programas de Pedagogia Universitária? O objetivo geral foca na compreensão das bases teóricas da Pedagogia e seus fundamentos para os programas institucionais de desenvolvimento de docentes no ensino superior. Considera que a suposta dicotomia entre os campos da Pedagogia Universitária e da Pedagogia na universidade não se resume a uma oposição, mas se estende à compreensão de que ambas as concepções se complementam em colaboração. Enquanto a Pedagogia Universitária se dedica especificamente à formação pedagógica dos docentes do ensino superior, a Pedagogia na universidade abrange um escopo mais amplo, envolvendo a prática pedagógica de orientações e princípios epistemológicos da Pedagogia Crítica. De cunho qualitativo e postura crítico-dialética, a metodologia explora a análise documental dos Programas de três universidades federais brasileiras selecionadas (Universidade Federal de Alagoas; Universidade Federal da Bahia/Instituto Multidisciplinar em Saúde/IMS/CAT/UFBA e Universidade Federal de Santa Maria), valendo-se da técnica da análise de conteúdo de Bardin (1977), ao compor a principal categoria, “Pedagogia na universidade”, como objeto de análise, culminando em três dimensões específicas, a saber: institucionalização dos Programas de Pedagogia Universitária; implementação das práticas pedagógicas; e avaliação dos resultados obtidos. Os dados indicaram que a Pedagogia, como ciência da educação, ao ser inserida criticamente na educação superior pública, contribui significativamente para a qualificação docente por meio dos Programas de Pedagogia Universitária. Esses programas, embasados na Pedagogia Crítica, promovem práticas pedagógicas mais reflexivas e inovadoras, desafiando abordagens tradicionais. A análise mostrou que a institucionalização, implementação e avaliação desses programas nas universidades estudadas fortalecem a formação docente emancipatória e elevam a qualidade do ensino superior público no Brasil. Conclui que a interação entre Pedagogia Universitária e Pedagogia na universidade é complementar e essencial para o avanço da educação superior pública. |
Abstract: | This thesis is grounded in the perspective that teaching practice in public universities can be enriched by incorporating Critical Pedagogy as an epistemological foundation, an academic stance, and an investigative praxis in everyday activities. To achieve this, it is necessary to break away from archaic practices, structured as "banking" methods, and embrace more critical, investigative, and creative approaches. The research question guiding this study is: how can Pedagogy, as an educational science, when integrated into the context of public higher education, contribute to institutional projects and initiatives for faculty development, known as University Pedagogy Programs? The general objective focuses on understanding the theoretical foundations of Pedagogy and their contribution to institutional programs for faculty development in higher education. The thesis contends that the perceived dichotomy between University Pedagogy and Pedagogy within the university does not merely represent opposition, but rather, these two conceptions complement each other. While University Pedagogy is specifically concerned with the pedagogical development of higher education teachers, Pedagogy within the university encompasses a broader scope, involving pedagogical practice based on the orientations and epistemological principles of Critical Pedagogy. Employing a qualitative approach with a critical-dialectical stance, the methodology explores document analysis of the programs from three selected Brazilian federal universities (Federal University of Alagoas; Federal University of Bahia/Multidisciplinary Health Institute/IMS/CAT/UFBA; and Federal University of Santa Maria). The analysis uses Bardin’s (1977) content analysis technique, focusing on the main category of “Pedagogy within the university” as the object of analysis, resulting in three specific dimensions: the institutionalization of University Pedagogy Programs; the implementation of pedagogical practices; and the evaluation of outcomes. The data indicate that Pedagogy, as an educational science, when critically integrated into public higher education, significantly contributes to faculty qualification through University Pedagogy Programs. These programs, grounded in Critical Pedagogy, promote more reflective and innovative pedagogical practices, challenging traditional approaches. The analysis revealed that the institutionalization, implementation, and evaluation of these programs in the studied universities strengthen emancipatory faculty development and enhance the quality of public higher education in Brazil. The thesis concludes that the interaction between University Pedagogy and Pedagogy within the university is complementary and essential for advancing public higher education. |
Keywords: | pedagogia crítica; didática; educação superior; formação docente; programas de pedagogia universitária; pedagogia na universidade critical pedagogy; didactics; higher education; faculty development; university pedagogy programs; pedagogy in the university |
CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Language: | por |
Country : | Brasil |
Publisher: | Universidade Católica de Santos |
Institution's Acronym: | Católica de Santos |
Department: | Centro de Ciências da Educação e Comunicação |
Program: | Doutorado em Educação |
Citation: | QUEIROS, Gean Breda. Pedagogia na universidade : contribuições aos processos de formação do professor da educação superior. 2024. 416 f. Tese (doutorado) - Universidade Católica de Santos, Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação, 2024 |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://tede.unisantos.br/handle/tede/8055 |
Issue Date: | 2-Oct-2024 |
Appears in Collections: | Doutorado em Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Gean Breda Queiros.pdf | Tese_Doutorado em Educação | 9.46 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.