TEDE Universidade Católica de Santos Programa de Pós-graduação Mestrado em Educação
Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede.unisantos.br/handle/tede/683
Type: Dissertação
Title: Política de assistência social e política de educação: da possibilidade de formação do trabalhador social na educação profissional técnica de nível médio
Other Titles: Social Welfare and Education Policies: The possibility of training social workers in middle level technical vocational education
Author(s): Santos, Márcia de Barros Lima
First Advisor: Martins, Maria Angélica Rodrigues
First member of the board: Thomaz , Silvia Maria Tagé
Second member of the board: Martins , Maria Angélica Rodrigues
Third board member: Silva , Vandré Gomes da
Abstract: O trabalho discute a formação do trabalhador social de nível médio para a política de assistência social, antes do ingresso do mesmo na carreira. O tema surge como proposta para a dissertação dada a Política Nacional de Assistência Social ¿ PNAS (2004), que redefine a Assistência Social, a partir de novos ditames e isso repercute em todos os municípios do país trazendo mudanças significativas para a área.O desafio para a consolidação da política perpassa pela compreensão de seus fundamentos. Para tanto, discute-se a importância de qualificar a prestação dos serviços, qualificando o trabalhador social, seu agente. O estudo especifica o trabalhador social de nível médio que ingressa na área sem a formação necessária para o desempenho profissional, dada a quase nula oferta de cursos de formação profissional de educação profissional técnica para a política de assistência social. Ocorre um descompasso entre a oferta de proteção social que vem sendo gradativamente efetivada por meio dos serviços socioassistenciais e a qualificação profissional determinada pela Norma Operacional Básica de Recursos Humanos ¿ NOB/RH (2006), que define equipes.Surge o problema em relação à falta de formação profissional e o desempenho da função no bojo da política. Com base na experiência profissional adquirida na Secretaria de Desenvolvimento e Assistência Social da Prefeitura de Guarujá¿ SEDEAS constata-se número excessivo de desvios de função desse trabalhador social que desempenha função de nível médio, ligada ao cuidado. Essa pesquisa tem por objetivos analisar a formação profissional do trabalhador social de nível médio antes de seu ingresso na carreira e discutir a possibilidade de formação profissional em educação técnica de nível médio para esse trabalhador social, com pauta na Política Nacional de Assistência Social (2004) e nos ditames da atual Política Nacional de Educação Integrada (2008). Para tanto, expõe a política de assistência social e seus marcos legais, resgatando a história do trabalhador social em relação ao conceito de habitus, de Pierre Bourdieu (1974, 2011) e autores que o analisam. Resume a política educacional com foco no ensino médio, na educação profissional e no currículo. Fundamenta-se o estudo a partir de conceitos extraídos de Antonio Gramsci (1995) e autores que o analisam como Manacorda (2008), Kuenzer (1997, 2001, 2006), Oliveira (2002) e Zibas (2005) que tratam do trabalho como princípio educativo e da politecnia que destaca o papel ampliado da educação em relação ao projeto de vida das pessoas. Falamos ainda sobre políticas públicas, analisando Arretche, Ball e Mèszaros. Para realizar a pesquisa com os trabalhadores sociais, a abordagem qualitativa foi adotada no sentido de conhecer concepções dos sujeitos pesquisados e a compreensão dos trabalhadores sociais a partir de suas perspectivas e seu contexto natural (Bodgan; Biklen, 1994). Resultados da pesquisa sugerem a necessidade da carreira em assistência social e processos de educação inicial e permanente,com vistas a qualificação dos serviços a partir do perfil profissional necessário para as funções de nível médio.
Abstract: This dissertation discusses the middle level social workers' training for the social welfare policy before they begin their careers. The issue arose as a proposal for the study from the implementation of the National Policy for Social Assistance - PNAS (2004), which redefines Social Assistance from new dictates, affects all Brazilian municipalities, and brings significant changes to the area. The first challenge to consolidating the policy goes through gaining an understanding of its fundamentals. To do so, the discussion centers on the importance of qualifying service provision by qualifying the social worker, who is the agent of such work. The study specifies the middle level social worker who enters the area lacking the training needed for professional performance, given the almost nil offering of technical vocational professional training courses available on how to perform under the social welfare policy. There is a mismatch between the supply of social protection that has been being provided by means of social assistance services and the professional qualification demanded by the Basic Operational Rule in Human Resources - NOB / RH (2006), which defines teams. Under the rule, teams should comprise higher level, middle level and elementary level professionals, and assignments are defined for each level. The gap insofar as middle level professionals are concerned is characterized by the fact that the rule suggests that such professionals should have ""specific skills"" to do the work, but does not suggest a given vocational training. This leads to a lack of professional training and issues concerning performing of this role under the policy. The professional experience acquired at the Department of Social Welfare and Development of the Municipality of Guarujá - SEDEAS shows that there are too many deviations in the roles of the social worker performing a middle level function connected to the provision of care. The dissertation aims to analyze the training provided to middle level social workers prior to their entering the career and to suggest a path for qualification in middle level technical education. To achieve this, it presents the social welfare policy and its legal frameworks, rescuing the history of the social worker in relation to the concept of habitus. The study is based on the concept of Pierre Bourdieu (1974, 2011) and of authors who analyze him, as it is understood that the changes introduced by the National Policy for Social Welfare - PNAS (2004) should ensure a break away from the paradigm there is between a conservative social assistance (philanthropic, charitable) and one that ensures access to social assistance rights (emancipatory). It summarizes the educational policy focused on the secondary school, on vocational education, and on the curriculum. The study is based on concepts drawn from Antonio Gramsci (1995) and authors who analyze him, such has Manacorda (2008), Kuenzer (1997, 2001, 2006), Oliveira (2002), and Zibas (2005), who address the work as an educational and polytechnic principle that highlights the expanded role education plays in people's life projects. We also spoke about the public policies in question, analyzing Arretche, Ball, and Mèszaros. The qualitative approach was used to conduct the research with the social workers (workers and service coordinators) in order to get to know the conceptions these research subjects have about the social assistance policy and to understand the social workers' behavior from their perspectives regarding the work done in its natural context (Bodgan, 1994). The findings suggest the career in social assistance, the need for a continuous education process, and service qualification from the professional profile required to perform middle level duties.
Keywords: política pública; política de assistência social; política de educação; ensino médio; formação profissional
CNPq: EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
Language: por
Country : Brasil
Publisher: Universidade Católica de Santos
Institution's Acronym: Católica de Santos
Department: Centro de Ciências da Educação e Comunicação
Program: Mestrado em Educação
Citation: SANTOS, Márcia de Barros Lima. Política de assistência social e política de educação: da possibilidade de formação do trabalhador social na educação profissional técnica de nível médio. 2013. 172 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Católica de Santos, Santos, 2013
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://tede.unisantos.br/handle/tede/683
Issue Date: 28-Jun-2013
Appears in Collections:Mestrado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Marcia de Barros Lima.pdfDissertação_Mestrado em Educação951.91 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.