Please use this identifier to cite or link to this item:
https://tede.unisantos.br/handle/tede/8076
Type: | Tese |
Title: | Valores estéticos da arquitetura escolar como símbolos republicanos : um portal para a historiografia da educação no Litoral Paulista. |
Other Titles: | Aesthetic values of school architecture as republican symbols: a portal for the historiography of education on the São Paulo coast |
Author(s): | Braga, Gilson |
First Advisor: | Saul, Alexandre |
metadata.dc.contributor.advisor-co1: | Menezes, Maria Cristina de |
First member of the board: | Galvanese, Ricardo Costa |
Second member of the board: | Benito, Augustin Escolano |
Third board member: | Melo, José Carlos de |
Fourth member of the board: | Silva, Alexander Marques da |
Abstract: | Esta pesquisa se propõe investigar os símbolos e os valores estéticos inseridos na arquitetura escolar republicana, que se apresentou na passagem do século XIX para o século XX, como um meio na produção dos saberes para a comunidade caiçara. O objeto de investigação é o atual edifício escolar da Etec Dra. Ruth Cardoso no município de São Vicente/SP; esse edifício escolar traz nele mesmo, um percurso historiográfico significativo para educação; que ocorre desde sua implantação e construção da "Escola do Povo" (1893-1898), sua transformação no Primeiro "Grupo Escolar de São Vicente" (1913) e suas sucessivas mudanças no decorrer do século XX. Se os grupos escolares foram designados para unificar um projeto educacional na implantação da república brasileira; podemos acreditar que a cidade burguesa cafeeira do litoral paulista, buscou civilizar e educar a comunidade caiçara; através da estética e dos símbolos utilizados: no projeto, por padronização, na inserção e da utilização: do edifício, do mobiliário e do uniforme escolar; com preceitos de controle, disciplinarização e higienização. A fundamentação teórica buscou explorar as contribuições de diversos autores em relação a diferentes aspectos relacionados à pesquisa. Dentre eles destacam-se: Viñao Frago com Escolano Benito (2001) - panorama espanhol e Faria Fº - panorama nacional (2014), que sinalizam questões subjacentes à arquitetura escolar e seu papel na construção da identidade e da experiência educacional dos indivíduos. Tais autores ajudam a abordar as questões relacionadas ao espaço físico da escola, sua influência na formação educacional e cultural, bem como sua relevância como objeto de estudo nesta pesquisa. A metodologia adotada é de caráter exploratório de cunho qualitativo e bibliográfico referente ao tema e aos assuntos abordados nesta investigação, o que possibilitou o mapeamento de diferentes fontes: como documentos particulares e públicos: escritos e iconográficos, matérias publicadas na imprensa escrita e virtual, angariados nos acervos dos arquivos existentes na região da Baixada Santista. O processo de investigação buscou qualificar os valores estéticos e apresentar as características dos símbolos republicanos conectados à arquitetura escolar e assim entender as relações sociais, políticas, econômicas e culturais atuantes na região, e suas especificidades com a comunidade caiçara. O processo de análise permitiu identificar como as sensibilidades, emoções e afetos do ideário republicano constituiu o modelo de escola primária no litoral paulista; não apenas como uma produção material, mas também um grande portador de símbolos expressos na produção de conhecimentos; o que exigiu um olhar mais atencioso para o assunto, algo que é além da materialidade; porque é também um grande portador de significados. |
Abstract: | This research aims to investigate the symbols and aesthetic values inserted in republican school architecture, which appeared at the turn of the 19th century to the 20th century, as a means of producing knowledge for the caiçara community. The object of investigation is the current school building of Etec Dra. Ruth Cardoso in the municipality of São Vicente/SP; this school building brings within itself a significant historiographical path for education; which has occurred since its implementation and construction of the "Escola do Povo" (1893-1898), its transformation into the First "Grupo Escolar de São Vicente" (1913) and its successive changes throughout the 20th century. If the school groups were designed to unify an educational project in the implementation of the Brazilian republic; We can believe that the bourgeois coffee city on the coast of São Paulo sought to civilize and educate the caiçara community; through the aesthetics and symbols used: in the project, through standardization, in the insertion and use: of the building, furniture and school uniform; with precepts of control, discipline and hygiene.The theoretical foundation sought to explore the contributions of different authors in relation to different aspects related to research. Among them, the following stand out: Viñao Frago with Escolano Benito (2001) - Spanish panorama and Faria Fº - national panorama (2014), which highlight issues underlying school architecture and its role in the construction of individuals' identity and educational experience. These authors help to address issues related to the physical space of the school, its influence on educational and cultural formation, as well as its relevance as an object of study in this research. The methodology adopted is of an exploratory nature of a qualitative and bibliographic nature regarding the theme and subjects covered in this investigation, which made it possible to map different sources: such as private and public documents: written and iconographic, materials published in the written and virtual press, collected in the existing archive collections in the Baixada Santista region. The investigation process sought to qualify the aesthetic values and present the characteristics of republican symbols connected to school architecture and thus understand the social, political, economic and cultural relations operating in the region, and their specificities with the caiçara community. The analysis process made it possible to identify how the sensibilities, emotions and affections of republican ideology constituted the primary school model on the coast of São Paulo; not only as a material production, but also a great bearer of symbols expressed in the production of knowledge; which required a more attentive look at the subject, something that is beyond materiality; because it is also a great carrier of meaning. |
Keywords: | historiografia da educação; arquitetura escolar republicana; valores estéticos; símbolos republicanos e sentidos e sensibilidades historiography of education; republican school architecture; aesthetic values; republican symbols and senses and sensibilities |
CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Language: | por |
Country : | Brasil |
Publisher: | Universidade Católica de Santos |
Institution's Acronym: | Católica de Santos |
Department: | Centro de Ciências da Educação e Comunicação |
Program: | Doutorado em Educação |
Citation: | BRAGA, Gilson. Valores estéticos da arquitetura escolar como símbolos republicanos : um portal para a historiografia da educação no Litoral Paulista. 2025. 313 f. Tese (doutorado) - Universidade Católica de Santos, Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação, 2025 |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://tede.unisantos.br/handle/tede/8076 |
Issue Date: | 31-Mar-2025 |
Appears in Collections: | Doutorado em Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
GILSON BRAGA.pdf | Tese_Doutorado em Educação | 13.42 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.