TEDE Universidade Católica de Santos Programa de Pós-graduação Mestrado em Educação
Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede.unisantos.br/handle/tede/1561
Type: Dissertação
Title: O conhecimento histórico no Ginásio de Santos (atual E.E. Canadá) durante a Era Vargas (1930-1945)
Other Titles: The historical knowledge at Ginásio de Santos (currently E.E. Canadá) during the Vargas Era (1930- 1945)
Author(s): Lopes, Andréa
First Advisor: Pereira, Maria Apparecida Franco
First member of the board: Pereira, Maria Apparecida Franco
Second member of the board: Barreira, Luiz Carlos
Third board member: Almeida Neto, Antônio Simplício de
Abstract: Pesquisar sobre o conhecimento histórico dentro de uma instituição escolar tradicional e durante um período marcado por debates educacionais, pode auxiliar na compreensão do sistema de ensino paulista, que sofre influência das decisões estaduais e federais, mas também contribui com propostas sintetizadas em novas práticas. A dissertação estuda o Ginásio de Santos (atual E.E. Canadá) pela sua importância na sociedade santista, desde a sua criação, no início da Era Vargas (1934) até a sua equiparação em 1945. Dessa forma pretende-se contribuir para o esclarecimento de como o conhecimento histórico foi sendo consolidado no curso secundário, em uma época que esse grau de educação era reservado a poucos. A metodologia utilizada é a histórico-documental, onde são importantes a legislação governamental, o acervo da instituição e os livros didáticos. Completam a documentação livro de memória, entrevistas e reportagens do jornal A Tribuna. No aporte teórico-metodológico, foram importantes os conceitos de trajetória de vida (Vavy Pacheco Borges); de cultura escolar (Escolano e ViñaoFrago); sobre forma escolar (Vincent) e sobre paradigma indiciário (Ginzburg). Para a análise da história da instituição escolar, Novoa e Werle deram subsídios. Pode-se concluir que esse conhecimento histórico foi muito importante na construção de uma mentalidade cívicopatriótica.
Abstract: Researching the historical knowledge inside a traditional school, during a period marked by educational debate, can be useful in the understanding of São Paulo State¿s educational system, under the influence of both state and federal policies, and contribute to the formulation of synthesized proposals for new practices. This dissertation has its focus on the Ginásio de Santos (currently E.E. Canadá) for its importance in the city of Santos¿ society, since its creation in the first years of the Vargas Era (1934), until its equalization in 1945. Thereby, this study aims to help clarify the way in which the historical knowledge was consolidated in secondary school, in a time when this educational degree was reserved to a privileged few. The methodology employed was historical and documental, centered on government legislation, school archives and textbooks from the period. In addition to these documents, a memoir, oral history interviews and newspaper articles (from A Tribuna) were analyzed. As for the theoretical and methodological approach, some concepts of great importance to this research were those of life trajectory (Vavy Pacheco Borges); school culture (Escolano and ViñaoFrago);school shape (Vincent) and evidential paradigm (Ginzburg). The historical analysis of the school was based on the work of Novoa e Werle. From the information gathered it can be concluded that this historical knowledge was of great importance to the construction of a new civicpatriotic mentality.
Keywords: era vargas; educação em Santos; E.E. Canadá; conhecimento histórico
vargas era; education in Santos; E.E. Canadá; historical knowledge
CNPq: CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country : Brasil
Publisher: Universidade Católica de Santos
Institution's Acronym: Católica de Santos
Department: Centro de Ciências da Educação e Comunicação
Program: Mestrado em Educação
Citation: LOPES, Andréa. O conhecimento histórico no Ginásio de Santos (atual E.E. Canadá) durante a Era Vargas (1930-1945). 2015. 150 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Católica de Santos, Santos, 2015.
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://tede.unisantos.br/handle/tede/1561
Issue Date: 15-Apr-2015
Appears in Collections:Mestrado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Andrea Lopes.pdfDissertação_ Mestrado em Educação3.8 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.