TEDE Universidade Católica de Santos Programa de Pós-graduação Mestrado em Educação
Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede.unisantos.br/handle/tede/2822
Type: Dissertação
Title: O plano nacional de educação em direitos humanos: uma ideia de formação escolar cidadã
Other Titles: The National Plan of Education on Human Rights: an idea of citizen school education
Author(s): Silva, Simone Stefani da
First Advisor: Silva, Vandré Gomes da
First member of the board: Silva, Vandré Gomes da
Second member of the board: Martins, Maria Angélica Rodrigues
Third board member: Ribeiro, Vanda
Abstract: A temática dos Direitos Humanos e sua estreita ligação com a educação escolar se converte em elemento indispensável na proposição das políticas públicas no Brasil. Nesse sentido, esta dissertação tem como objetivo analisar como o Plano Nacional de Educação em Direitos humanos concebe a formação para a cidadania e, mais precisamente, uma educação voltada aos direitos humanos em ambiente escolar. A partir das perspectivas históricas que enxergam diferentes gerações dos direitos humanos no mundo e, também, relacionadas diretamente ao campo educacional, a pesquisa busca identificar e discutir como o PNEDH apresenta e concebe seus objetivos em relação ao processo de escolarização atrelado a uma educação em direitos humanos no âmbito da Educação Básica tendo em vista a distinção entre a compreensão da educação como um direito humano e o significado de uma educação em direitos humanos ¿ a ser estendida a todo o processo de escolarização. A investigação se apoia na pesquisa bibliográfica e análise documental - e procura abordar alguns limites e eventuais desdobramentos do referido Plano no contexto da organização da Educação Básica Nacional.
Abstract: The theme of Human Rights and its close connection with school education becomes an indispensable element in the proposition of public policies in Brazil. In this sense, this work aims to analyze how the National Plan of Education on Human Rights conceives training for citizenship and, more precisely, an education to human rights in school. From historical perspectives that see different generations of human rights in the world and also directly related to the educational field, the research seeks to identify and discuss how the PNEDH features and conceives its objectives in relation to the educational process linked to an education in rights human within Primary education taking aims to distinguish between the understanding of education as a human right and the meaning of human rights education - to be extended to the entire education process. The research is based on literature and document analysis research - and seeks to address some limits and possible consequences of the Plan in the context of the organization of the national basic education.
Keywords: plano nacional de educação em direitos humanos educação em direitos humanos; educação como direito humano
national plan of education on human rights education in human rights; education as a human right
CNPq: CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country : Brasil
Publisher: Universidade Católica de Santos
Institution's Acronym: Católica de Santos
Department: Centro de Ciências da Educação e Comunicação
Program: Mestrado em Educação
Citation: SILVA, Simone Stefani da. O plano nacional de educação em direitos humanos: uma ideia de formação escolar cidadã. 2015. 122 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Católica de Santos, Santos, 2015.
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://tede.unisantos.br/handle/tede/2822
Issue Date: 23-Mar-2016
Appears in Collections:Mestrado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Simone Stefani da Silva.pdfDissertação_Mestrado em Educação1.6 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.