Please use this identifier to cite or link to this item:
https://tede.unisantos.br/handle/tede/8085
Type: | Tese |
Title: | Sala de recursos multifuncionais : desafios e possibilidades das práticas pedagógicas |
Other Titles: | Multifunctional Resource Room: challenges and possibilities of pedagogical practices |
Author(s): | Furlaneto, Patricia Regiane da Silva |
First Advisor: | Abdalla, Maria de Fátima Barbosa |
First member of the board: | Pinto, Alexandre Saul |
Second member of the board: | Pinto, Fernanda Correa Quatorze Voltas Saul |
Third board member: | Nhantumbo, Hermínio Ernesto |
Fourth member of the board: | Villarreal, Agustín |
Fifth board member: | Mosca, Maristela de Oliveira |
Abstract: | A presente pesquisa evidencia as práticas pedagógicas desenvolvidas nas Salas de Recursos Multifuncionais (SRM) com os alunos com deficiências na educação básica da Baixada Santista, especificamente, na cidade de Praia Grande, considerando a formação das professoras e seus desafios e possibilidades. Utilizando as sinopses estatísticas encontradas no Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira Legislação e Documentos – INEP (Brasil, 2016, 2020a, 2020b), é possível destacar a primeira fase da investigação: considerando a Educação Infantil e o Ensino Fundamental, o número de alunos foi de 1.213 para 1.888, em 2016 e 2020, respectivamente. Neste sentido, destacam-se as situações desafiadoras das práticas pedagógicas no Atendimento Educacional Especializado (AEE), que acontecem na SRM, assim como a formação de professores/as e a organização pedagógica com seus desafios e suas possibilidades, vivenciando novas demandas desde então. Diante disso, a pesquisa parte da seguinte questão: Como são as práticas pedagógicas das professoras da SRM, que atuam no AEE em Praia Grande, a partir de sua formação docente, considerando seus desafios e suas possibilidades? Nesta perspectiva o trabalho apresenta como objetivo geral: analisar as práticas pedagógicas desenvolvidas na SRM, identificando e discutindo os desafios e as possibilidades da formação docente. Tal trabalho compreende os seguintes objetivos específicos: 1º conhecer os cenários políticos sobre o tema e fazer a revisão sistemática da literatura; 2º estabelecer diálogos com os referenciais teóricos; 3º descrever os caminhos da pesquisa no contexto de Praia Grande, os procedimentos metodológicos, os instrumentos de coleta de dados na conjuntura de Praia Grande; e 4º tecer as análises de conteúdo advindas da coleta de dados. A pesquisa se justifica pela necessidade de desenvolvimento das professoras do AEE para exercer sua prática pedagógica com alunos com deficiência, conhecendo suas especificidades e otimizando suas aprendizagens. O estudo se fundamenta no trabalho de autores, que discutem a inclusão escolar e o atendimento educacional especializado (Mantoan, 2003, 2006, 2011; Glat, 2007; Pletsch, 2009, 2012; Veiga-Neto; Lopes, 2011), a formação de professores (Freire, 1992, 1996, 2013, 2019; Tardif, 2005, 2006, 2013; Abdalla, 2006, 2011, 2017, 2023) e as práticas pedagógicas inclusivas (Abdalla, 2020; Almeida; Abdalla, 2017; Abdalla; Almeida, 2020), dentre outros. Trata-se de uma pesquisa de campo, com abordagem qualitativa e do tipo exploratória, que se utiliza de questionário e entrevistas, e descreve a relação dinâmica entre a organização das práticas pedagógicas e os atendimentos realizados na SRM, a fim de analisar as categorias e unidades de sentido advindas da análise de conteúdo. Os resultados indicam que as professoras da SRM assumem um papel crucial na criação de ambientes educacionais mais inclusivos, tentando criar espaços de aprendizagem colaborativos. Como desafios temos: a comunicação entre os professores do AEE e da sala de aula regular, o número insuficiente de SRMs, a alta demanda de alunos com deficiência e a necessidade de apoio. Espera-se que esta Tese possa estimular novas pesquisas nesta temática e que os/as professores/as das SRMs possam superar as necessidades formativas, enfrentar os desafios e compartilhar as atividades, as experiências e dúvidas sobre suas práticas pedagógicas na perspectiva de uma educação mais justa e inclusiva. |
Abstract: | Focusing on Praia Grande, in the Baixada Santista region, this study investigates the pedagogical practices employed in Multifunctional Resource Rooms (MRR) for students with disabilities in basic education. The study also examines teacher training, including their challenges and possibilities. Based on the statistical synopses from the Anísio Teixeira National Institute of Educational Studies and Research (INEP) Legislation and Documents (Brazil, 2016, 2020a, 2020b), the first phase of the investigation highlights that the number of students in Early Childhood Education and Elementary Education increased from 1,213 in 2016 to 1,888 in 2020. In this sense, the challenging pedagogical practices in Specialized Educational Assistance (SEA) at the MRR stand out, along with the training of teachers and the pedagogical organization, all of which face obstacles and possibilities and have been experiencing new demands since then. In view of this, the research starts from the following question: What are the pedagogical practices of MRR teachers who work in SEA in Praia Grande, based on their teacher training, considering their challenges and possibilities? From this perspective, the general objective of this study is to analyze the pedagogical practices developed at the MRR, identifying and discussing the challenges and possibilities related to teacher training. This work includes the following specific objectives: 1st, understanding the political context and conducting a systematic review of the literature; 2nd, establishing dialogue with theoretical references; 3rd, describing the research methodology, procedures, and data collection instruments within the context of Praia Grande, and 4th, performing content analyses of the collected data. This research is justified by the need to improve the pedagogical practices of MRR teachers in working with students with disabilities, focusing on understanding their specific needs and optimizing their learning. The study is grounded in the work of authors who discuss school inclusion and specialized educational services (Mantoan, 2003, 2006, 2011; Glat, 2007; Pletsch, 2009, 2012; Veiga-Neto; Lopes, 2011), teacher training (Freire, 1992, 1996, 2013, 2019; Tardif, 2005, 2006, 2013; Abdalla, 2006, 2011, 2017, 2023) and inclusive pedagogical practices (Abdalla, 2020; Almeida; Abdalla, 2017; Abdalla; Almeida, 2020), among others. Employing a qualitative and exploratory field research approach, the study utilized questionnaires and interviews to describe the dynamic relationship between the organization of pedagogical practices and the services provided at the MRR, with the goal of analyzing the categories and units of meaning identified through content analysis. The results suggest that MRR teachers are crucial in fostering more inclusive educational environments by endeavoring to establish collaborative learning spaces. Our challenges include difficulties in communication between SEA and regular classroom teachers, the insufficient number of MRRs, the high demand from students with disabilities, and the need for support. This Thesis is expected to encourage further research on this topic and to contribute to MRR teachers' ability to overcome training needs, address challenges, and share their pedagogical practices, experiences, and questions, fostering a fairer and more inclusive education. |
Keywords: | sala de recursos multifuncionais (SRM); Praia Grande; práticas pedagógicas; educação; inclusão multifunctional resource room (MRR); Praia Grande; pedagogical practices; education; inclusion |
CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Language: | por |
Country : | Brasil |
Publisher: | Universidade Católica de Santos |
Institution's Acronym: | Católica de Santos |
Department: | Centro de Ciências da Educação e Comunicação |
Program: | Doutorado em Educação |
Citation: | FURLANETO, Patrícia Regiane da Silva. Sala de recursos multifuncionais : desafios e possibilidades das práticas pedagógicas. 2025. 235 p. Tese (doutorado) - Universidade Católica de Santos, Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação, 2025 |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://tede.unisantos.br/handle/tede/8085 |
Issue Date: | 25-Jun-2025 |
Appears in Collections: | Doutorado em Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Patricia Regiane da Silva Furlaneto.pdf | Tese_Doutorado em Educação | 4.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.